torsdag den 17. september 2009

100 kvinder og Hanne Falkenberg

Hanne Falkenberg fortalte for 100 kvinder om sit liv med strik. Først tilbragte hun mange år i Norge, hvor hun var strikdesigner for forskellige uldgarnsfirmaer. Senere flyttede hun til Danmark, og først i 90'erne udviklede hun den strikkekunst vi kender hende for i dag, retstrikning, strik kun med en farve af gangen, fantastisk pasform og spændende snit. Det skal lige siges, at hun er selvlært, hun er udlært laborant!
Efterhånden som foredraget skred frem, demonstrerede hun den ene model efter den anden ved at hive en trøje frem fra bunken eller rive den ned fra en af ginerne i hurtige, abrupte bevægelser, mens hun fortalte om dens tilblivelse, ide og mønster.
Hun er det rette fremviser af eget design, alt ser godt ud på den høje, slanke dame!


Bagefter blev hendes mange modeller prøvet, mærket efter, diskuteret og købt ind hos Ønskegarn, som var medarrangør sammen med tekstilprojektet Tråd. Vi var i Silkeborg Museums smukke foredragssal.
Jeg fik købt den nye model Viktoria. Hun havde den med i 2 farver, violet og grå. Den violette var flot, men den grå var elegant, så den valgte jeg.
.
Og se så lige denne smukke morgenrøde - taget kl.6.30 her til morgen.

3 kommentarer:

  1. Ja, hun er dygtig. Husker stadig hvor jeg sled i det med "Mermaid" - uh der var udfordringer i den. Men flot blev den. God fornøjelse med den nye, den er også dejlig.

    SvarSlet
  2. Victoria er omgående kommet på min liste, den er pragtfuld - tak for tippet :-)

    SvarSlet
  3. Hej igen - har ikke haft tid til at se din respons på min kommentar. Du svejser trådene sammen ved at trevle enderne lidt op, lægger dem ind imellem hinanden, dypper fingeren i lidt sæbevand (eller spyt) og nulrer enderne over hinanden. Så filtrer de let, så du kan strikke videre som var de en tråd. Jeg har nu holdt mig til den lette udgave med at binde en knude og så strikke dobbbelt et lille stykke. Jeg kan hverken se eller mærke at det er lidt tykkere på det sted. Og til slut kan du nøjes med at klippe resterne af fremfor at skulle i gang med nålen. Det bliver bare så flot. God arbejdslyst!

    SvarSlet