mandag den 18. februar 2013

Diagrammer på pc'en

Normalt laver jeg mønstre i excel/regneark, men det er et langsommeligt arbejde, og der er en del funktioner, jeg savner eller i hvert fald ikke kender til.

Der er imidlertid et andet program, som kan downloades helt gratis.
Programmet hedder StitchSketch / KG-Chart for Cross Stitch. Som det læses, så er det beregnet til korssting, men er også velegnet til strikkediagrammer.

Man kan sætte farver på diagrammerne.

Man kan også konvertere et billede til et mønster.
Så med det redskab ved hånden er det meget nemmere at komme i gang, men det kræver selvfølgelig at man sætter sig grundigt ind i programmet og dets muligheder
Jeg er ved at afprøve lidt hækling. Dette er et iPad sheet fra Yarnfreak. Jeg har aldrig prøvet at hækle med flere farver, men det er temmelig nemt. Jeg hækler på p 4 i peruvian fra Filcolana.  


11 kommentarer:

  1. TAK. Det ser virkelig inspirerende ud. Er hentet til iPad, måske jeg så kan bruge den til at lave mønstre på.

    SvarSlet
  2. Hold da op!
    Jeg har programmet på min iPad, men nu har jeg hentet det til min pc, og det er da godt nok meget bedre til pc'en.
    Tak for det!

    SvarSlet
  3. Tak for linket. Det skal jeg da prøve. Jeg troede at det kun var til iPad brugere men kan forstå på Ann at det er bedre til pc.

    SvarSlet
  4. Det vil jeg også have prøvet,jeg har et program som hedder mac-stitch,som jeg også er glad for at bruge til diagrammer,yarnfreak er altid gode til at friste,det bliver godt i det tykke uld

    SvarSlet
  5. Det lyder da pragtfuldt med sådan et program. Det kan man jo også bruge, når man hønsestrikker :)

    Jeg har dog prøvet 2 gange nu at installere det, men desværre uden held. Tror jeg vil prøve at finde et andet program, da min computer åbenbart ikke kan lide programmet :(.

    SvarSlet
  6. Var det ikke et emne til en workshop? "Lave dine egne mønstre på pc/ipad" Mulige programmer, fordele ulemper ved de forskellige muligheder.....

    SvarSlet
  7. Fantastisk program, findes der mon et kursus i det, sikke nogle muligheder sådan et rummer. Jeg kan heller ikke installere det, men det ser ud til at være et godt program.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mærkeligt at I ikke kan installere, mon jeres pc er sat specielt op, så den ikke vil acceptere dette program?
      Jeg føler mig ikke dygtig nok til at lave en workshop i mønstertegning på programmet, men hvis nogen kunne, ville jeg gerne deltage.

      Slet
  8. Spændende - dejligt at have noget ordentligt værktøj :-) Jeg har hæklet mange ting i flere farver i min tid - det er jo sådan set meget mere enkelt end med strik, synes jeg - spændende projekt, du har gang i :-)

    SvarSlet
  9. Jeg må innrømme at jeg sverger til Excel når jeg forsøker meg på å lage mønstre selv. Ikke spesielt effektivt, og helt optimalt for dette bruket, men jeg kan i det minste Excel. :)
    Nydelige mønstre du komponerer. :)

    SvarSlet