tirsdag den 23. maj 2017

Shetland del 3


Næste dag var undervisningsdagen. Vi skulle have workshop både formiddag og eftermiddag og var igen delt på to hold.
Jeg var først ude hos The Shetland Designer, Wilma Malcolmson. Jeg havde besøgt hende sidste år og hun er kendt som en af de bedste til at sætte farver sammen.
Hun bor 15 km syd for Lerwick og har et fint lille værksted med masser af flotte designs og opstillinger.

Sådan en tavle med prøver er ganske overvældende.


Flotte farvesammensætninger

Vi øvede os i at sætte farver sammen i en lille strikkeprøve.


Wilmas barnebarn, Terri Laura går i mormors fodspor og er ved at slå sit navn fast som designer.
Her ses de ved et billede af Wilmas mormor (siddende), så det er 5 generationer, hvor vi ser hveranden)

Find Terri Laura på facebook, instagram og Ravelry.

Efter middag skulle Carla Meijsen undervise os. Carla er hollænder, men opholdt sig på Shetland sammen med os. Jeg mødte hende også sidste år, hvor vi aftalte denne workshop.
Hun har en meget spændende workshop: magiske motiver og det er virkelig magisk.
I Letland opdagede hun at de lavede mønstre ud fra en særlig kode, men havde svært ved at gennemskue hvordan.
Det ved hun nu, og det kommer der en bog ud af.

Her ses min fødsesldato lavet om til et mønster efter koden.

Det var fantastisk spændende, og vi var dybt koncentrerede.
Carla blev straks inviteret til Saltum Uldfestival næste år. Der håber vi, at den engelsk udgave af bogen er udkommet.

Her ses nogle af Carlas mønstre efter metoden

Det var en dag, hvor de" små grå" virkelig kom i funktion, men meget spændende.

Efter spisning gik vi en aftentur langs havnen og så sæler omkring en fiskerbåd.

2 kommentarer:

  1. Altså hvor spændende, selvom jeg nok ville kvie mig ved at aflevere min fødselsdato - tænk hvis jeg endnu engang blev fristet til at stå noget mønsterstrik igennem 😉 men det er altså så utrolig flot og jeg ved jo også at jeg nok skal blive fristet igen 😊 Vi må også til at præge vores børnebørn - min Lillefrø spurgte faktisk om jeg ville lære hende at strikke, men så tog vikar-ole over i Saltum skole og hun fik lov at høre danske dialekter på Ipad - det syntes hun var utrolig sjovt ☺ Hvor er de dog smukke de shetlandske strikkearbejder - men har de i virkeligheden ikke påvirket hele verden?

    SvarSlet
  2. Den bog lyder spændende. Jeg håber, at vi høre nyt, når den udkommer

    SvarSlet