lørdag den 25. december 2010

Glædelig jul

God jul - glædelig jul,  hvad er egentlig forskellen? I mit barndomshjem blev vi altid mødt af et "glædelig jul", når vi stod op 1. juledag,  Det var noget vi ønskede hinanden, når vi var midt i det, og ikke noget man sagde flere dage i forvejen. God jul ønsker man hinanden, når vi får juleferie, og da tænker man på hele julen. Glædelig jul er julebudskabet.
Ja, sådan opfatter jeg det vist stadigt, selv om det sikkert mere er udtryk for en vis alder...... Men jeg skelner mellem de to talemåder.
Her ses anerne i spisestuen, de sidder med ved julemåltidet. 
I år var vi kun 8, og det hører absolut til sjældenhederne. 
Min mor tilbringer julen her, og i dag trængte hun til en ny hue. Det måtte vi finde, og jeg gik i gang på nettet og fandt denne på Ravelry. Op i garnskabet for at finde garn, så konen kunne komme i gang på en højhellig første juledag. Jeg mindedes min egen mormor, som kunne jage min mor rundt i huset, når der var noget hun ville i gang med. Mon jeg selv bliver lige sådan? Men mor er i gang med huen, vi fandt noget egnet garn.

Jeg var ikke helt tro mod virkeligheden, da jeg fortalte at jeg havde lavet en spidshue, faktisk
lavede jeg to, når jeg nu var i gang. Jeg har lavet mange af disse huer for år tilbage og jeg synes de er vildt sjove at hækle og få brugt noget af resterne, for jo sjovere man kan sætte farver og garntyper sammen jo bedre.
Det er Lone Blidells pagodehue.

1 kommentar:

  1. Glædelig jul her fra til dig og dine.
    Dejlige billeder. Huen til din mor er rigtig flot - lager er godt.
    Den hæklede spidshue har jeg også lavet nogle af.

    SvarSlet