søndag den 27. juli 2014

Enkelt sommerstrik?

Jeg forsøger at finde let og enkelt strik her i sommerperioden. Derfor er jeg gået i gang med dette sjal, som jeg købte garn til sidste år på Fanø. Jeg købte også bogen Strik med garner som ter sig, og nu er jeg så i gang. Men det bliver vist et evighedsprojekt. Det er ganske tyndt garn på pinde 3, og det er egentligt ikke særlig nemt ( forstået således at man kan strikke uden at kikke på det, snakke, kikke på landskaber fra bil mm) Garnet består af to tråde, hvoraf den helt tynde er en overspundet tråd - den den skal man hele tiden holde øje med.

Desuden er 15 m r og 15 m vr ikke noget, man kan få ind som en strikkerytme, der skal holdes øje, at jeg skifter det rette sted. Men som det ses, bliver det strikkede ikke helt glat, det begynder "at te" sig allerede under strikningen, og det er netop det, overspundne garner gør. Den tynde tråd er en japansk uldcrepe, som er Z-spundet, altså samme retning som nedstregen i Z'et. Modsat de S-spundne - nedstregen i S'et.
For hver 4. cm skal der strikkes en pind med et andet garn, lange masker, der skal snoes 2 omgange, så det vil virkelig kræve koncentration.
Der er 426 m på den lange led, og jeg er endnu ikke nået de 4 cm efter mange timers strik, derfor et evighedsprojekt :-)

Når sjalet bliver lagt i vand efter strikningen, vil det antage denne form - håber jeg.

Inden da var jeg begyndt på Citrus af Lone Kjeldsen. Hun laver mange fine modeller - se mere på www.hyggestrik.dk
Men der skulle alligevel tælles lidt rigeligt til at jeg kunne koncentrere mig med børn og børnebørn omkring mig,

Her ses Iris - lige stået op, og hun hygger med lidt morgenfjernsyn. Men ellers går det over stok og sten, hun hopper og springer, kravler op i barnevogn og på alt hun kan komme i nærheden af. Et meget motorisk barn.

Lille Christian på 2 måneder tager den mere med ro, sover her sødt i sin slyngevugge, men når han er vågen "taler" han med arme og ben og smiler sødt til os.

Vi har lige været på en lille ferie i det nordjyske,Bulbjerg, Hanherred, Thisted, Thy Nationalpark.
Hvor er der mange smukke steder i Danmark og så alt det vand- hvor er det skønt!

Rider på Bulbjerg-fuglefjeld




4 kommentarer:

  1. Spændende projekter, som du har i gang

    SvarSlet
  2. Findes der noget bedre sted end Nordjylland - nej vel? Håber, du fik et dejligt havbad ;-) Lige nu er jeg også i gang med et sjal, for det er begyndt at regne og tordne, så kan jeg godt klare lidt uldstrik :-)
    Synes ikke det lyder som "enkelt" strik, men spændende og elegant ser det ud :-) "Citronen" kommer nok hurtigere til at ligge i fingrene, men er nok hurtig for varm.
    Skønne billeder af et par dejlige unger - jeg ser at lille Iris allerede har fået "barnefigur" - Liv er stadig meget tumlingebuttet og har en stor proprietærmave, som hun iøvrigt er så stolt af som kun en 2-årig kan være :-) Sjovt at høre, at du også kan være 2 timer om at få dejligheden til at sove - det kan være noget af en udfordring ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg elsker Nordjylland... og Sønderjylland! Klinterne ved Bulbjerg er imponerende!
    Dejlige unger... Lyder, som om du også har fået en "beskæftigelsesvejleder" i familien!
    Mine Zigzag trøjer er strikket med en maskemarkør ved alle skift... ellers kører jeg sur idet! Men alene dit overspundne garn er jo en udfordring... Men målet er flot!
    Tænker Citrus løber bedre gennem fingrene for dig!!!

    SvarSlet
  4. Citrus er helt fantastisk. Jeg er vild med den! Og dit sjal bliver helt sikkert smukt.

    Der skal være tid til familie - specielt i ferien

    SvarSlet