mandag den 14. juli 2014

Et kort besøg i Ribe

På vej til Ribe Ungdomshøjskole, hvor jeg skulle undervise 3 dage i uge 28, gjorde jeg et lille ophold i Ribe.
Det er en smuk og særpræget by og det er en del år vi sidst har været der.
Domkirken er imponerende og ude foran var der lagt ny belægning, så domkirkepladsen i dag fremstår meget flot.

Smukke hvælvinger, tænk at man kunne konstruere dem i 1100-tallet

På torvet har Marianne Østergaard en butik med farvestrålende strik. Her ses en poncho, en ny model.

En trøje af ældre model i et grafisk mønster - men noget man aldrig bliver træt af.

Sort sol, kalder Marianne dette sjal. Det kan bestilles både som færdigvare og som strikkekit.
På højskolen skulle jeg undervise i mønsterstrik, og der blev leget med farver i dristige kombinationer.
Der er skrevet flere steder om Kreativ Uge for Voksne

Sidst jeg var i Tind blev jeg inspireret til at afprøve en sammenstrikning af disse to garner.
Farven SKY i Highlandsgarnet fra Isager har så mange farver i sig, så den har jeg ofte haft i hænderne, og desuden er den lækker blød. Sammen med den entrådede mohair fra ByCanard bliver det ikke bedre.
De nye garner vi får fra Canard er spundet på nye maskiner, og det mærker man virkelig på kvaliteten.

Jeg strikker på p 4 - snoninger og rib, og det glider som en drøm.
Resultatet kommer senere.

4 kommentarer:

  1. Du får sørme bestilt noget og kommer da godt rundt i land og rige :-) Den blanding lyder rigtig god og man kan ane spillet i farverne, selv her på pc´en - jeg er spændt på, hvad der kommer ud af det :-)
    Det er en fantastisk smuk kirke og ærefrygtindgydende, hvad det har kostet af arbejdskraft og snilde.

    SvarSlet
  2. Det er en smuk kirke - jeg v ar der for længe siden - nok ca. 22 år, jeg var gravid og til august bliver sønnen 22 år. Godt at kombinere de forskellige gøremål og jeg synes det lyder spændende med de nye maskiner til at spinde Canard-garnerne.

    SvarSlet
  3. Ribe Domkirke er spændende. Med højvandsmærke inde på en af søjlerne. Og malerierne bag alteret. Jeg går altid med hovedet bagover for at nyde de smukke linjer i byggeriet. De var også dygtige den gang....
    Jeg har til gode at se den nye udgave af Domkirkepladsen. Og Østergaards butik...
    Og du er, som altid, igang med noget spændende garn og et smukt mønster...venter på mere....!

    SvarSlet
  4. Smuk smuk kirke. jeg har desværre aldrig været der - det kommer jeg måske en dag. Dit nye strik ser spændende ud. Og så må I have en rigtig god uge på højskolekurset :o)

    SvarSlet