lørdag den 25. juli 2015

Mine småprojekter

I Flensburg købte jeg en strikkebog til samlingen. Egentlig var det dumt at købe den på tysk, da den er oversat fra engelsk, men så kan jeg øve lidt strikketysk, det har jeg ofte brug for i butikken. Der er kunder som køber garn og en dansk strikkeopskrift, og så bruger vi tid på (hvis der ikke er så mange kunder) at gennemgå opskriften, så de kan skrive de vigtigste oversættelser på opskriften.
Jeg har lavet et par strikkeprøver, og det viser "falske snoninger"

På højskolen ville jeg strikke vævestrik, da jeg jo underviste i det, og her ses for- og bagstykke til en pude. Jeg har strikket i kauni - den mørkegrønne og en tilsvarende shetlandsuld - begge dele fra lager. Jeg er ikke meget for kauni, men til dette projekt er det ganske udmærket. Nu skal stykkerne vaskes og spændes op, før de sys sammen til en pude.


Lisa Renner var også underviser på Ungdomshøjskolen i Ribe, og hun havde en del af sine lækre garner med. Se hendes udvalg her. Jeg købte to bundter Madelinetosh med 112 g i hver og en løbelængde på 768 m i hver. Så af to bundter kan man strikke en trøje. Der er uendelig mange fine nuancer i garnet, som hedder Prairie

Efter ugen på højskolen, havde jeg en arbejdsuge i Tind. Når jeg står der mellem alt det lækre garn, så får jeg den største lyst til at afprøve muligheder. Flere kunder kom efter garn til håndstrikkede klude og håndklæder, og det lod jeg mig smitte af, og strikkede efter dette forlæg. Men jeg bliver nu aldrig optaget af at strikke klude, det er simpelthen for kedeligt.




I Tind har vi en del Karen Noe garner, og de fleste sælger rigtig godt, men Japonica Beauty sælger vi sjældent. Det er dyrt - 160 g for 50 g, og så er der ingen opskrifter. Det vil jeg gerne gøre noget ved, men for at drøje lidt på det, vil jeg have et andet garn med. Mine forsøg går på Isager alpaka 2 eller Mohair by Canard.
Japonica er et utoligt lækkert garn, det består af  76% silke og 24% mohair, og så løber det 250 m/50g. Vi må se hvad jeg får ud af det.
Hvis nogen ha gode forslag til andre garner, jeg kan kombinere med, hører jeg gerne om det.
Men det får hvile lidt, for i næste uge tager vi en uge til Island.

4 kommentarer:

  1. Din nye bog ser spændende ud, jeg har aldrig købt en strikkebog på tysk - endnu.
    Sikke nogen lære projekter du skal til at have gang i

    SvarSlet
  2. Skønne billeder, fine projekter og rigtig god tur. Japonicaen er fantastisk, jeg har strikket den sammen med en mohair, og det bliver blødere end blødt😊

    SvarSlet
  3. Det er ikke altid jeg køber Hendes Verden - men jeg købte det selvfølgelig, da der var en artikel om dig :-)
    Sikke skønne bileder du har taget - bådet af Koldinghus og af Sculptures by the Sea. Jeg døjede med ryggen så min tur blev ikke så lang, derfor så jeg næsten mere ved dine billeder end ved min egen tur.
    Koldinghus ser imponerende smuk ud.

    Jeg er vild med både din pude og dine håndklæder. Enig - jeg synes heller ikke det er det mest inspirerende strik (har faktisk aldrig prøvet) - men får mere og mere lyst til at "hjemmeproducere" - især når de bliver så smukke som dine.

    Fortsat god sommer.

    SvarSlet
  4. Hej Bodil - jeg synes Japonica Beauty er et rigtigt sjals/tørklædegarn, men også velegnet til sådan en rigtig lille enkel raglanbluse i glat med hulmønster på ærmerne f.eks. Personligt synes jeg det er synd at blande så lækkert et garn med andet, men det er selvfølgelig smag og behag :-)
    Jeg synes nu også at selv når du strikker klude ender det med at blive elegant :-)

    SvarSlet