søndag den 19. februar 2017

En cardigan strikket færdig og nyt garn


Så blev Nala Cardi færdig i aftes, og jeg måtte hæfte 6 tråde, det var al den montering, der var, da den strikket oppefra efter contiguous metoden.
Den er designet af Regina Moesser.

De flotte snoninger på krop og ved ærmer gør den elegant og flot, og snoningerne står tydeligere frem ved at blive strikket oppefra og ned, synes jeg.


Både krop og ærmer er afsluttet med en -icord - hestetømmekant.

Her ses skulderudtagningerne - en enkelt maske danner "skuldersømmen" og derfra tages der ud på hver pind med højre- og venstredrejede masker.
Trøjen er strikket i det bløde og luftige Milano-garn fra Lamana og en tråd Kashmir Lux. Den vejer 270 g i str. M.
Kom og se/rør/prøv den til Fiberfesten i Ry.
Man kan bestille garn nu. Priseksempler: Str. M 670 kr, str. L 730 kr. Dertil kommer porto 40 kr.


På Færøerne så vi baller af uld ligge og vente på at blive sendt til forbrænding. Det var ikke et rart syn, når man ved, hvad råuld kan blive til. Så da jeg på forhandlermessen i Vejle, så Uno-garnet på Navias stand, kunne jeg ikke modstå fristelsen, jeg måtte have dette garn.
Det er velegnet til lette, tynde trøjer, da det løber 350 m/50 g. Garnet har et lidt råt udtryk, og det kan jeg godt lide ved det. Det bliver blødere i vask.
Man kan strikke en voksentrøje af 4 nøgler, og prisen er 36 kr/nøgle.
Garnet er iblandet uld fra Shetlandsøerne og Australien.
Jeg har købt nogle opskrifter fra firmaet, og måske bliver en af dem færdige til Fiberfesten, en strikker er i fuld gang.


Men det egner sig også fint til tynde sjaler.


Her et hue/vante sæt. Der bruges 1 nøgle af hver farve.

4 kommentarer:

  1. Den er sindsyg flot den cardigan, kraven kan jeg godt lide, ligesom Sukkertrøjen, den er nemlig god at have på. Navia har jeg strikket mange sjaler i, det er nemlig et super dejligt garn med et smukt spil i.

    SvarSlet
  2. Flot cardigan!! Jeg har også strikket i Navia-garnet og har også gode oplevelser med det. Det er ikke rart at høre om uld som bliver destrueret.

    SvarSlet
  3. Jeg kan også godt lide Navia - i det hele taget garner med lidt rå struktur - virkelig ærgerligt at ulden brændes! Det er en flot cardigan - jeg har aldrig tænkt på, at der skulle være forskel på snoningerne, hvis de er strikket oppe fra og ned, men de står i hvert fald smukt og tydeligt frem :-)

    SvarSlet
  4. Det er nogle ualmindelige flotte modeller, du viser. Især din Nala Cardi tiltaler mig rigtig meget. Navia er et skønt garn - er pt. ved at strikke en fana genser i den. Håber at komme omkring Fiberfesten..

    SvarSlet