søndag den 17. april 2011

Mønsterberegning

Jeg har været på kursus i dag i mønsterberegning og -omregning. Spindeforeningen havde arrangeret et kursus med Annette Danielsen. Det var en ren matematiktime med lineal, blyant og viskelæder og ikke mindst lommeregneren. Det eneste vi strikkede var en strikkeprøve, og den arbejdere vi så videre med.

Vi skulle også omsætte en af Annettes opskrifter til vores egen. Opskriften var med rundt bærestykke og et mønstermotiv, og jeg skal love for, at vi kom på arbejde. Nogle af os foretrak striber i stedet for motivet, men hold da op, hvor blev der regnet.

Annette tegnede og fortalte og ind i mellem måtte vi bruge gulvet. Montering var også en del af kurset, og her arbejder vi med montering af lynlås.

Monteringen er først fuldendt, når lynlåskanten er skjult på bagsiden, og Annette beregner ud fra strikkefastheden hvor mange masker hun skal slå op, så belægningskanten strikkes på langs i stedet for en smal strimmel. Som en ekstra finesse er der lukket af i en afvigende farve.
Det var en rigtig god og interessant dag, og de 5 timer fløj af sted. Jeg er blevet meget klogere på mønsterkonstruktion, og så er det spændende!

9 kommentarer:

  1. Hvor spændene ;)
    Det giver jo nye mulighedder.

    Yt.

    SvarSlet
  2. Det lyder godt nok spændende. Jeg kunne godt tænke mig, at lærer, hvordan man syr en lynlås i strik.

    SvarSlet
  3. Hold da op, hvor har I nået at grave dybt i mange gode ting på enormt kort tid.
    Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke tilmeldte mig kurset.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Det lyder som et meget spændende kursus. Ihh, det gad jeg bare godt. Skønne billeder du har sat ind fra din dejlige dag.

    SvarSlet
  6. Ej hvor har I dog arbejdet. Jeg skulle også have været med, men meldte afbud for nogle uger siden, da jeg har haft brug for at være hjemme og få gjort noget ved mine hængepartier. Spændende ser det dog ud, og mon ikke der bliver en anden gang.
    (Mit forrige indslag slættede jeg fordi jeg ville rette i det, men det kunne jeg ikke)
    Rigtig god påske.

    SvarSlet
  7. Ja, det var meget spændende og lærerigt. Jeg har også skrivet lidt om dagen, ovre på Spindeforeningens Blog:
    http://spindblog.blogspot.com/

    SvarSlet
  8. Kan høre at kursuret levet helt op til dine forventninger dejligt med sådanne indput - detaljen med lynlåsen skjult i belægningen er nemlig en af hendes detaljer der gør hendes modeller så lækre.

    Hvad er det for en skøn strik sag Anette har på....ved du det???

    kh Jane

    SvarSlet
  9. Det lyder helt vildt spaendende! Det kursus vil jeg ogsaa rigtig gerne paa!

    SvarSlet