fredag den 1. august 2014

Ladby-tapetet

Vi har besøgt Kerteminde og omegn et par dage, cyklet og badet i det dejlige sommervejr. Bl.a. besøgte vi vikingemuseet i Ladby. Her sker spændende ting og sager. 30 mænd arbejder frivilligt på at rekonstruere Dødeskibet, og det er et enormt arbejde. Skibet er 22 m langt og har plads til 32 roere. Læs mere her.
Kvinderne blev inspireret af mændenes fælleskab og er i gang med at brodere historien om Ladbyskibet på et 7 m langt "tapet". Forlægget er naturligvis Bayeux-tapetet.
Der er 16 kvinder, som på skift broderer.
De bruger de samme sting som på Bayeux-tapetet, og det er et meget flot og farverigt arbejde, de er i gang med. Læs mere om det her.

Her ses farverne på det plantefarvede uldgarn, de broderer med.

Hele historien er tegnet af kunstneren Gudrun Heltoft, men brodøserne har været inde over med hensyn til farver og historiens udvikling. Det bliver meget spændende at se det færdigt engang.

Men flere steder rundt om i landet er der blevet broderet "tapeter". Her er Risby-tapetet, det kan ses i Albertslund.

Hærvejens historie er også blevet broderet, og det kan ses i Søndermarkskirken i Viborg.
Det var et spændende og inspirerende besøg, som langt oversteg mine forventninger.
Ikke noget at sige til at museets besøgstal er i kraftig stigning.
I øvrigt er der ledige pladser på et kursus i mønsterstrik, som jeg afholder hjemme hos mig selv i Gjern ved Silkeborg. En gruppe fra Als har bestilt et kursus, men vi kan godt være flere.Det er 11. august fra 13 - 16.
Skriv hvis du er interesseret bodil@madam-munch.dk


8 kommentarer:

  1. Det er godt nok blevet populært at brodere "tapeter" og det må da være sjovt at være en del af det. At være fælles om sådan et større projekt må være en oplevelse og de færdige arbejder bliver jo meget smukke, samtidig med de illustrerer en historie :-) En smuk måde at levendegøre historie på :-)

    SvarSlet
  2. Hej Bodil
    Øv, der skal jeg lige på arbejde, ellers havde jeg bestemt været frisk på et kursus. Vil så gerne med på et igen i omegnen af Århus. Så sig endelig til hvis du har flere kurser. Kiggede efter dig i Tind i uge 30, da vi var i sommerhus i Søndervig i den uge. Men du var der ikke lige den dag jeg var forbi.
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg var på arbejde i Tind hele uge 29. Jeg har et kursus på Skanderborg bibliotek d. 23. sep. kl. 17 - 20. Måske kan du nå det. Tilmelding via biblioteket.

      Slet
  3. De er så smukke de broderede "tapeter". I Bork Vikingehavn er der også et; det hænger i Vikingehallen... har jeg læst. Jeg så et par damer brodere på det ved Husflidsfestivalen på Skjern Husflidsefterskole for nogle år siden. Vi fik en snak om teknikker og glæden ved at skabe så stort et værk.

    SvarSlet
  4. Øv at det er en mandag. Var ellers lige ved at sende mail til strikkegruppen, om der var nogen jeg kunne få med.......

    SvarSlet
  5. Men Skanderborg bibliotek d. 23. september - Den er jeg med på. Er det også kursus i mønsterstrik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Gitte, det er mønsterstrik. Der må komme et opslag på bibliotekets hjemmeside. Glæder mig til at se dig.

      Slet
  6. Super spændende med de tapet projekter. Rigtig god måde at levendegøre historien - hvor er det bare en god historie. Jeg ville rigtig gerne opleve at se tapetet engang når jeg kommer på de kanter.

    SvarSlet