fredag den 31. oktober 2014

Still going strong

Her ser I min mor, hun fylder 91 i dag. 
Hun ser glad ud, på trods af at vi lige har trævlet en hel bluse op, som hun lige har strikket! En hel trøje med rundt bærestykke og mønster over det hele!
 Det var et eksperiment, som ikke lykkedes, og jeg skulle så have garnet med hjem, så det kan genbruges..
Men efter et lille hvil på sofaen efter frokost, var der dukket en ny ide op. Nu kunne den se sådan og sådan ud, og garnet kom op af posen igen, det var for skræmmende at være uden strikketøj et par dage..
Min mor er ukuelig, nye ideer fødes og skal straks afprøves.

Hun har været langt omkring i den kreative verden.
Først underviste hun i kjolesyning i aftenskolen,da vi var små. Så kom en industri-overlocker på banen, og der blev syet så meget, at der også kunne sælges af det.
Derefter blev en strikkemaskine indkøbt, og dusinvis af trøjer blev produceret - der var så sågar en lille filial på Langeland.
Senere kom stoftryk og batikfarvning til, og mor havde både undervisning i ungdomsskole og på voksenhold.
Igennem hele forløbet har hun syet til sine 4 børn, syltet, frosset og slagtet til en landhusholdning, men assisteret af min mormor og som oftest en ung pige i huset. Sidstnævnte ophørte, da min søster og jeg voksede til.


I  80 - 90' erne kastede mor sig over de tørrede blomster og blev en rigtig dygtig blomsterbinder.
Min far deltog i dyrkningen af blomsterne, plantede ud, plukkede og tørrede, og mor fik et lille blomsterudsalg.
Den aktivitet, vi er kommet til lige nu, er strikning, som I jo har hørt en del om her på bloggen.
Men det er mere end strikning, det er også mønsterudvikling og nytænkning.
Ikke dårligt i den alder!
Jeg behøver ikke fortælle, at hun naturligvis bor i eget hus og passer hus og tildels også have og stadig sylter rødbeder, laver syltetøj og meget mere, som hun deler ud af til sin store familie.




22 kommentarer:

  1. Endnu en bekræftelse på at kreativitet er godt for sjæl og legeme. Flot.
    Hilsen Birgitte

    SvarSlet
  2. Dejligt at få et billede af damen bag de flotte designs.
    Det er livs bekræftede.
    Skønt hun stadigvæk har modet og lysten til at udvikle, må være skønt at kunne dele det med sin mor. Det er helt sikkert også med til at holde din mor igang ;)

    SvarSlet
  3. Kæmpe tillykke med fødselsdagen til din super seje mor,hvor må det være en gave at nå hendes alder og så være så frisk

    SvarSlet
  4. Tillykke med fødselsdagen til din mor. Hun er bare fantastisk.

    SvarSlet
  5. Tillykke med din mor.
    Det er så dejligt at se et menneske fungere så godt i den alder

    SvarSlet
  6. Tillykke med din seje mor. Jeg har stadig min på samme alder. Selv om hun ikke er så kreativ som din er hun stadig kvik i hovedet. Det er noget vi kan glædes over

    SvarSlet
  7. rigtig meget til lykke, sådan önsker jeg mig at være når/hvis jeg når til den alder.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  8. Hjerteligt tillykke med din mor! Hendes strik er så fantastisk!

    SvarSlet
  9. Stilig dame. Tillykke med hende. Det er stærke kvinder i den årgang.
    Jeg glæder mig over at kunne dele liv og kreativ glæde med min mor på snart 91.

    SvarSlet
  10. Til lykke til din mor og dig!

    SvarSlet
  11. Hun er godt nok frisk ! Hold da op - så er det vist ingen sag at blive 91 år. Hjertelig tillykke med hende :o) og sikken et dejligt fødselsdagsvejr hun/I får.

    SvarSlet
  12. Rigtig hjertelig tillykke med din dygtige mor.
    Hun er da fabelagtig. Hils hende mange gange.

    SvarSlet
  13. Hjertelig tillykke med den sprælske "gamle" dame - hun holder sig godt, både i sind og skind

    SvarSlet
  14. Til lykke med din mor. Det er da helt fantastisk - dejligt med så megen aktivitet, når man er 91!

    SvarSlet
  15. Fuldstændig imponerende :-) Stort tillykke til din mor og til dig, der er så heldig at nyde godt af hendes kunnen :-) Det er et privilegium at være så frisk, når man er 91, men hun har sandelig også forstået at holde sig i gang og holde hjernen ved lige :-)

    SvarSlet
  16. Min mor takker for alle de gode hilsner, hun læser også med her.

    SvarSlet
  17. Congratulations from Holland. What a wonderful age.

    SvarSlet
  18. Skøn mor du har der !
    Tillykke med hende !

    SvarSlet
  19. Tak for en dejlig tirsdag. Det var rigtig inspirerende.

    Hils din mor og sig at hun ser fantastisk ud. Og så er jeg så imponeret af hendes strikkeevner. Men - der er håb forude - jeg har stadig 41 år til at blive lige så skrap som hende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og du er godt på vej, må jeg sige.....

      Slet
  20. dejligt livsbekræftende indlæg - et forsinket tillykke herfra:) - dejligt at se at en skøn dame på 91 stadig kan være kreativ - gode gener til dig Bodil:) - og så er der kun 9 år til at hun får brev fra dronningen:):) ( det er det der i øjeblikket holder min mor på 98 igang - ikke så åndsfrisk mere, men stadig med en go humor:):)

    SvarSlet