søndag den 15. maj 2011

Et nyt sjal og røde klatter

Min mor har igen begået et Christel Seyfarth sjal til Tinds tekstil og kunst. Denne gang er det Liljesjalet i den oprindelige størrelse.

Det er meget smukt og kanten er så bred, at den kan bøjes ned som en krave, så man kan se indersiden.

Når jeg ikke kan strikke, så må jeg prøve, om jeg kan hækle. Det bliver til røde cirkler i forskellige røde farver.

Cirklerne bliver til firkanter, som så igen sættes til......

.........et tæppe. Der skal være 63 firkanter eller flere. Jo, det er spændende at hækle igen..

15 kommentarer:

  1. Hvor er din mor bare dygtig. Dit tæpppe ser også spændende ud. God aften.

    SvarSlet
  2. Ja man kan næsten sige at nød lærer nøgen kvinde at spinde.
    For at sidde med tomme hænder er da virkelig ikke til at holde ud.
    Det bliver nogle fine firkanter.En sjov cirkel du starter med.
    Kan du ikke forklare,hvordan du laver "strålerne" ?

    SvarSlet
  3. De bli'r flotte, de røde cirkler!

    SvarSlet
  4. Ej hvor er de flotte de "runde" firkanter, spørger også om hvordan du laver dem?
    Og flot sjal din mor har strikket, vil også strikke lige netop det sjal engang.

    SvarSlet
  5. Hvor er det flot din mors sjal og dine "runde" firkanter minder mig om blodappelsiner skåret i skiver, utroligt smukke, jeg er vild med dem. Jeg glæder mig til at se det færdige tæppe

    SvarSlet
  6. Ja, som jeg har sagt mange gange før: Din mor er bare fantastisk.
    Og hvor er de flotte, dine blodappelsiner. Jeg har rodet alle mine hæklebøger igennem for at regne ud, hvordan du har lavet strålerne, men det nærmeste, jeg kan komme er tunesisk hækling, og så alligevel slet ikke. Meget interessant!! Spændende, om du vil give teknikken videre.

    SvarSlet
  7. De røde cirkler er lavet med stangmasker for det meste.
    Jeg starter med 4 lm og danner en ring. I den hækler jeg 12 stm - den første er 3 lm.
    Dernæst hækler jeg en stm rundt om den først stm i den første række og en atm i næste m. Det gentages og nu er der 12 m på omg.
    Næste række 2 stm og så rundt om stm i den foregående række, og så fremdeles på 3. og 4. omg. sidste omg. 60 m.
    Mon I kan finde ud af det, det er jo en lidt hurtig udgave og ikke så udførligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil vildt gerne hækle sådan et tæppe men er desværre ikke så erfaren en hækler endnu. Stangmasker har jeg styr på, men hvad betyder forkortelsen "atm"?

      Slet
    2. hej Tror at det er en tastefejl...det der atm...tror der skulle stå stm....a og s på tastatur lige ved siden af hinanden

      Slet
  8. Men ohhhhhh helt fantastiskt snyggt!
    Så vacker!

    SvarSlet
  9. Din mor skal have stor ros for sit flotte og utrættelige arbejde med de skønne sjaler, da jeg ved at hun nyder at strikke dem kan det jo kun være rendyrket fornøjelse.

    Sjovt og meget kreativt tæppe du er igang med - godt at du kan hækle når armen stadig halter lidt.....ikke at jeg på noget tidspunkt kunne forestille mig at du sad med hænderne i skødet !!!!

    Kh Jane

    SvarSlet
  10. Så deilige farger du arbeider med. Må si at jeg er imponert over det arbeidet som ligger bak dine sjal. Nydelige, - er det ordet jeg leter etter :)

    SvarSlet
  11. Flot, flot sjal, din mor har strikket.

    Det ser ud til at blive et skønt tæppe med de røde cirkler.

    SvarSlet
  12. Super Super flotte firkanter ,-)

    Håber du er frisk på en lidt mere udførlig opskrift med den grå kant også, for det er jeg bare nødt til at lave af alle mine uldrester ,-). Venligst Lone

    SvarSlet
    Svar


    1. Jeg slutter med en db stangmaske og 4 lf i et hjørne. I næste omgang er der 15 fm og 5 fm i hjørnerne. Det gentages 4 gange kanten rundt. Når den grå runde starter, tager jeg kun i den bagerste løkke, som det ses af billedet.

      Slet