mandag den 2. maj 2011

Bæredygtigt design

I dag var vi inviteret til taskekrea i skolens håndarbejdslokale, men jeg nåede kun derned for at kikke. Mange ønskede at lave en flettet taske/pung, som jeg tidligere har vist her på bloggen, og jeg vil nu også se at få det lært. Strimler kan jeg folde herhjemme, så lærer jeg vel fletningen ved velvilliges hjælp.

Forarbejdet er i gang og næste mandag arbejdes der videre.

Men det der optog mig mest, er det kommende projekt i håndarbejde. Skolen har en skolefest, hvor temaet er bæredygtighed. Lærerne bliver inspireret af den nyligt udkomne bog Bæredygtigt Design. Mange af ideerne har de gang i, men den overordnede teori i bogen, tror jeg har sat noget på plads for dem.
 Eleverne skal lave udsmykning af æggebakker, leverpostejsfolie, kaffeposer og meget andet fra affaldskurven. Lyder det ikke inspirerende?

I hvert fald når man ser, hvad lærerne har lavet som inspirationsmateriale til eleverne. Her ses folie klippet i facon og så free style med symaskinen, måske et lag organza......

Her er indsamlingskurve, hvor eleverne afleverer det, de medbringer hjemmefra.

Mere inspiration

Jeg synes, det er imponerende flot og får selv lyst til at deltage i undervisningen

Vi har 3 lærere som underviser i håndarbejde, og de er virkeligt et eksempel på, at sammen kan vi meget, teamsamarbejde når det fungerer bedst, videndeling, best practice..... De kan det hele. Behøver jeg at sige, at eleverne elsker det fag, og at de laver flotte ting for et meget lille budget.
I skal se udsmykningen, når den er færdig til skolefesten i juni.

4 kommentarer:

  1. Det ser ud til at der kan laves mange flotte ting i genbrugs materialer. Hvor mon bogen kan lånes/købes

    SvarSlet
  2. Hold da op, hvor de kan!

    SvarSlet
  3. utrolog hva man kan få til. Kjempegøy med hvordan gjenbruk brukes i kreative fag.

    SvarSlet
  4. Hej Bodil
    Tak for din omtale af min bog, som jeg er blevet opmærksom på via en anden blogger.Jeg er netop ved selv at oprette en blog, der skal omhandle bæredygtigt design generelt, fordi jeg stadig synes det er sådan et spændende emne.http://re-de-sign.blogspot.com/
    Venblig hilsen Mette

    SvarSlet