lørdag den 17. april 2010

En gammel kiste


Jeg må lige vise jer min gamle kiste. En på bloggen har lige fået en kiste fra sin svigerfar og ja, den er næsten som min. Det må være et almindeligt design tilbage i tiden, den har måske ligefrem været på mode, så de lokale snedkere har fået til opgave at lave den slags kister eller ham der fik ideen har rejst rundt og lavet dem på bestilling.
Jeg mener nu ikke, at den kan kaldes en dragkiste, da drage = trække, altså en stor kiste med skuffer, det vi i dag ville kalde en stor kommode.
Min har årstallet 1746, og den har stået her på gården altid, så vi skal 7 generationer tilbage. Vi er 10. generation og sikkert den sidste. Det er min mands fødegård og den er jo ikke vort levebrød, men en hobbybeskæftigelse, så det er vist ved at være slut med den slags landbrug.
I dag skal spisestuen ryddes, da vi skal have en havedør i og nye vinduer, så kisten bliver propfyldt.

3 kommentarer:

  1. Ja, de ligner sandelig hinanden :-) Jeg har ikke nået at få historien om denne kiste, for min svigerfar skal først på plads - men den kommer forhåbentlig senere. Har taget rettelsen omkring dragkiste til mig, tak for det :-)

    SvarSlet
  2. Det hedder skam en dragkiste - det er først senere, at der kommer skuffer i og den kommer til at ligne, det vi kalder en kommode.
    Se http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Kunsth%C3%A5ndv%C3%A6rk_og_design/M%C3%B8belkunst/dragkiste

    SvarSlet
  3. Den er da meget gammel......

    SvarSlet