søndag den 4. december 2011

Hanstedgård - gårdbutik med specialiteter

Vejret i dag tog sig ikke ud fra sin bedste side, da jeg var på besøg hos min bror og svigerinde i deres nyindrettede gårdbutik på Hanstedgård ved Horsens.
En lang kastanieallé fører fra landevejen ned til gården, og man kører igennem en portåbning og ind på den store gårdsplads.

Der har snart i mange år været grøntsags- oig kartoffelsalg, men nu er der også indrettet en gårdbutik med madspecialiteter og en smule julesalg.

På hylderne finder man krydderier, saft, vin, syltetøj og småkager og i køleskabet spegepølser og snart også special oste.

Der er meget mere at komme efter, så butikken er bestemt et besøg værd.


Kirkegårdsdekorationer og dekorationsmaterialer kan også købes lige nu, foruden grøntsager, æbler og  kartofler i mange forskellige størrelser og sorter.

Hanstedgård er i dag en mindre hovedgård, beliggende i Hansted sogn lidt uden for Horsens. Hanstedgård har en imponerende historie bag sig, som en af egnens største gårde. Historien går tilbage til år 1230, hvor gården er nævnt i Kong Valdemars jordebog, som kongeligt gods med tilhørende 2500 ha.
Hanstedgård har gennem hele sin eksistens haft utrolig stor indflydelse på det omkringliggende samfund. Det meste af Hansted by har været ejet af Hanstedgård. Hansted kirke, der er opført i 1100-tallet er en af egnens største, og dette skyldes givetvis, at Hanstedgård var kongsgård, og at den daværende ejer ville sætte sit præg på egnen. Også Hansted skov, har lige så længe man kan se tilbage, tilhørt Hansted gård. Den blev dog sammen med gården overdraget til Hansted Hospital i 1705. De 12 fredede gravhøje der i dag findes i skoven, siger en del om den status gården har haft igennem tiderne.

På gårdspladsen har min bror salg af juletræer i mange forskellige størrelser.

4 kommentarer:

  1. Kom tilfældig forbi dette indlæg, via en anden blog. At så det første indlæg skal være inspiration til mig, det er da lidt pudsigt. Jeg går rundt (i det skjulte -. sig det for guds skyld ikke til min mand) med en tanke om at gå på deltid og i stedet få åbnet en lille "gård"butik... Faktisk ligner billederne her meget dem jeg danner inde i hovedet... pudsigt :)

    SvarSlet
  2. Hvor er det et smukt sted - kan se at der er kvædegløgg på en af hylderne - det købte jeg selv på julemarked på Nordkraft i Aalborg i går men har dog ikke smagt det endnu. Det ser ud til at være et sted med mange lækre ting på hylderne.

    SvarSlet
  3. Hyggeligt med lidt historie om gården. Det vil være et sted jeg vil besøge når jeg kommer på de kanter.

    SvarSlet
  4. Der ser så hyggeligt og meget julet ud på din brors gård. Den kunne sagtens være målet for en søndagsudflugt:-)

    SvarSlet