søndag den 29. juli 2012

Estland - sjaler fra Haapsalu - del 5

 Jeg har tidligere skrevet om hulmønstersjalerne fra Haapsalu, så det var en by, vi absolut måtte besøge.
Det er en forholdsvis lille by, som ligger ud til Østersøen. I mange af butikkerne på hovedgaden ses disse gaveæsker, som indeholder et Haapsalu-sjal, så der strikkes fortsat i byen. Alle ekspedienterne havde også et strikketøj i nærheden, som de tog frem, når der ikke var kunder.
Jeg var interesseret i at tale med dem og mange af dem havde mødt Nancy Bush. Hun har skrevet bogen Knitted Lace of Estonia, og det var en af de bøger, jeg måtte have med hjem. De fortalte, at hun havde besøgt byen 5 gange, og de var meget glade for hendes promovering af deres strikkekultur.

På et lille museum var der en udstilling af de forskellige mønstre
Sjalerne er strikket i merinould 1400m/100g på p 2½, så sådan et par nøgler fik jeg med hjem. Et sjal vejer ca. 100 g, kun hvis de er meget store, går der mere til. Et færdigt sjal skal kunne gå gennem brudens ring, ellers var det for groft strikket.

Der blev ikke kun strikket sjaler, også kjoler i forskellige hulmønstre.
I begyndelsen havde man de forskellige mønstre på en lille prøve, som så gik fra hånd til hånd. Hver familie havde også deres egne mønstre, som døtrene lærte af deres mødre. Det er først senere, at mønstrene er blevet nedskrevet.
I byen ligger der en bispeborg fra det 1300 århundrede, og der er et galleri for Ilona Wikland, illustrator til mange af Astrid Lindgrens bøger.
Ilona flygtede til Sverige i 1944 som 14 årig. Der var en video på galleriet, hvor hun fortalte om samarbejdet med Astrid Lindgren. Hun har bl.a lavet illustrationer til Ronja Røverdatter, og da hun igen besøgte sin barmndomsby efter befrielsen i 1991, kunne hun se, at Mattisborgen havde ligheder med bispeborgen i Haapsalu.


4 kommentarer:

  1. tusind tak for dine fine fortællinger, meget spændende læsning, kan se jeg må overveje et besög til dette naboland.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. Hej Bodil
    Mange tak fordi du deler din hobby med os på denne fantastiske måde, din entusiasme smitter af på mig
    havde det ikke været for dig tror jeg ikke jeg havde interesseret mig så meget for mønstre, så mange tusinde tak.
    De bedste hilsner
    Monicakrista

    SvarSlet
  3. Mange,mange tak for din interessante rejsebeskrivelse og de skønne billeder. Det har været en dejlig tur, kan man fornemme.Tak fordi du deler med os.
    Mange hilsener
    Ingrid

    SvarSlet
  4. Oh, nice! Haapsalu is my favourite city in Estonia.

    SvarSlet