torsdag den 9. april 2015

Rejser til syd og nord

I midten af marts var vi en uge i Tyrkiet igen, denne gang for at se den anatolske højslette, Ankara, Kappadokien, Konya, og man bliver slået af forundring over alle de kultur- og naturrigdomme, dette land har.
Turen startede med en enkelt dag i Istanbul. Der har vi tilbragt en uge i efterårsferien efter 11. september, og dengang var der næsten igen turister. Der var ingen trængsel ved de kendte turiststeder, men det har bestemt ændret sig, selv om vi var der udenfor sæsonen. 
Her ses kuplerne i Den blå Moske. Vi havde engelsktalende tyrkisk guide og fik en god indføring ritualer og skikke i forbindelse med besøg i moskeen.
Et kort besøg i krydderibasaren og se lige farveorgiet i de tørrede frugter.

Derefter gik turen ind i landet til Kappadokien med områdets fantastiske formationer. Min mand måtte have dette billede af den ene stædige kamel foran den anden.


Klippeformationer er simpelthen så flotte og fantastiske at man kan fylde sit kamera med billeder derfra.

Ind imellem blæste der en kold vind, og når vi kørte gennem bjergene var der sne på nordsiden, en enkelt morgen sneede det, da vi skulle køre videre. Men en enlig busk blomstrede.
Det er ikke lige det, folk forventer at høre, når vi har været i Tyrkiet. 


Vi besøgte i underjordiske huler, som havde været beboet i krigstid - et kæmpe område med beboelse i flere etager, og over jorden solgte disse kvinder hjemmelavede dukker. Når vi nærmede os, begyndte de at falbyde deres varer med råb og skrig- der var en larm uden lige, alt sammen til ære for turisterne. De delte sikkert udbyttet, når dagen var omme.


 Der har været beboelse i mange af formationerne, og den tyrkiske stat støtter folk økonomisk, hvis de vil holde denne livsform i hævd.
Vi fik lov at kikke ind i dette hjem, hvor en gammel kvinde og hendes mand boede, og der var lunt og varmt, og med moderne bekvemmeligheder så som køleskab og TV. Men det er nok en livsform, som er svær holde i live.

Turen sluttede i Alanya med sol (i hvert fald fra morgenstunden) og moderat varme.

På mandag går turen så til Færøerne, og det bliver en meget spændende tur. Vi skal deltage i en stor strikkefestival i Fuglefjord, og efter færøske tradition foregår workshop'ene i private hjem. Vi skal også bo privat. Først har vi dog et par dage i Torshavn på hotel.Den tur kommer I til at se mere til!

8 kommentarer:

  1. He, he - men et par meget smukke, stædige kameler - hvor ser du frisk og godt ud, Bodil :-) Dejligt med en lille rundvisning - vi nordboere har nok lidt svært ved den meget dramatiske falbyden af ting og sager, men hvis det er ens levevej, skal der nok råbes højt!
    Der er nok ikke så mange tyrkiske unge, der ønsker at bo "i huler", men jeg er overbevist om, at det ku blive en kæmpe turistattraktion - at få sådan et "hotelværelse"!
    Rigtig god tur til Færørerne - jeg glæder mig til din beretning, når nu jeg ikke kan være der selv :-)

    SvarSlet
  2. spændende at høre om og at se... Der er mange rigdomme rundt om, og det er herligt så mange spændende steder, du tager os med til ;-). Rigtig god tur nordpå

    SvarSlet
  3. Nydeligt kamelknips!
    Jeg er imponeret over det klippelandskab og beboelserne... Ja, selvom der er varmt og med tv og køleskab, så er det nok andre bekvemmeligheder der trækker i de unge...
    Rigtig god tur til Færøerne...Jeg er spændt på hvad du får ud af/med hjem fra den tur!

    SvarSlet
  4. Tak for de smukke billeder - der er så mange spændende ting at se i Tyrkiet.. Det bliver nok svært at fastholde de unge i klippehuler.
    Så vidt jeg kan se, er der da kun bagdelen af den ene stædige kamel ;-) Han kan da umuligt mene dig.
    God tur til Færøerne - jeg har ikke været der siden 1972 - meget må være forandret.

    SvarSlet
  5. Sikke smukke billeder. Vi ses i Fuglefjord. :-)

    SvarSlet
  6. Sikke smukke billeder. Vi ses i Fuglefjord. :-)

    SvarSlet
  7. Fantastiske fotos fra smukke Tyrkiet. Det er virkelig et spændende rejseland ! og jeg glæder mig til at høre om jeres tur til Færøerne - det bliver en stor oplevelse for jer, er jeg sikker på. I må have en rigtig god tur.

    SvarSlet
  8. Fantastiske billeder. Glæder mig til at høre om, og se billeder fra jeres tur til Færøerne. Håber I alle får en rigtig dejlig tur.

    SvarSlet