søndag den 18. august 2013

Den estiske stjerne

Så er sjalet vasket og blokket. Jeg har valgt en rolig, lidt mørk bort, da der sker mange ting i mønstret.
Sjalet er 100 cm langt, 213 cm i bredden og vejer 450g, og det er strikket i 2-trådet shetlandsuld fra Rennie.
Ulden fra Rennie er lidt mere fyldig end den fra Knoll Yarns.

Der er 5 mønsterfarver og 5 bundfarver ,og bundfarverne ligger tæt op af hinanden.

Jeg har anvendt et andet hjørne end det, jeg plejer at strikke. Faktisk var det sådan hjørnerne på mit første sjal, Klitrose blev, men det var fordi, jeg havde misforstået opskriften i forhold til, hvor jeg skulle begynde på borten. Men nu næsten 4 år senere er jeg meget klogere og mange sjaler rigere. Jeg har bevidst valgt dette hjørne, fordi det gør "snipperne" på sjalet kortere. Se evt. her på Annes blog.

Udgangspunktet for sjalet er en gavepose købt i Estland sidste sommer, og mønstret er direkte kopieret og omsat. Det er dog ikke repræsentere i bogen, der for mig startede min interesse for estisk strik og textilkultur
Men jeg går ud fra at det er typisk traditionelt mønster fra Estland. Der er mange varianter i bogen.

Som nævnt tidligere har min mor strikket en stor del af sjalet og man kan ikke se, hvor den ene slutter, og den anden begynder. Hun var ellers ved at være bange for, at fingrene havde mistet en del af spændstigheden, men sådan er det heldigvis ikke.

37 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet smukt, Bodil. Jeg glæder mig meget til kurset på Strikkecampen.

    SvarSlet
  2. Et meget smukt sjal - ja man fristes til at sige "som det plejer", men du skal have de pæne ord alligevel :-)

    SvarSlet
  3. Very, very nice

    Many regards.
    Margje

    SvarSlet
  4. Hvor er det blevet smukt! Er spændt på hvad du får ud af bogen? Har lånt den og dybt imponeret over deres farver og mønstre.
    Mvh
    Susanne i Silkeborg

    SvarSlet
  5. åh, hvor er det fint, og sikke et flot arbejde du gör, alle masker og tråde ser helt perfekt ud.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  6. Som altid flot arbejde. Jeg er lige startet på mit første sjal af den slags. Er spændt på resultatet. God søndag.

    SvarSlet
  7. Igen fristes man til at sige, men jeg elsker dine smukke sjaler, og din sans for at sætte farver sammen. Jeg strikker alle 3 sider på en gang,sådan fungerer det bedst for mig :))

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Gitte
      Ja det ved jeg at nogen gør, og jeg har også tænkt at skulle prøve, men nu skal jeg lige have en pause fra sjaler.

      Slet
    2. Hej Gitte
      Mener du selve borten ? Der skal vist bruges en meget lang rundpind ? eller flere ?
      Hilsen Ingrid

      Slet
  8. Wow wow hvor det fantastisk, det er så flot{°^°}

    SvarSlet
  9. Åhh, hvor er det flot, og uden at underkende alle dine andre sjaler, så synes jeg at dette er det allerflotteste.

    SvarSlet
  10. Hold op hvor det blevet smukt.

    SvarSlet
  11. Hvor er det smukt - pragtfulde farver og en perfekt "helhed.

    SvarSlet
  12. Tilslutter mig de foranstående roser. Det er virkeligt blevet et smukt afbalanceret mønster og harmoniske farver. En nydelse at se på. Den vil give mange kommentarer i brug!

    SvarSlet
  13. Hvor er det dog et smukt sjal! Tillykke med det.

    SvarSlet
  14. Flot! Især de lyse bundfarver fremhæver det smukke, smukke mønster!

    SvarSlet
  15. Den bort du har valgt passer så fint til den smukke stjerne.
    Mange hilsener
    Ingrid....der nu snart er klar til at slå op til "Clematis" :o)

    SvarSlet
  16. Meget, meget flot. Jeg er meget imponeret. Også meget fin detalje med den røde i forkanten på forsiden og den hvide på bagsiden.

    Nej - din mor kan så absolut endnu!

    SvarSlet
  17. Hvor er det blevet et smukt sjal.
    Flotte farver og en smuk kant.

    SvarSlet
  18. Hvor er det blevet et smukt sjal.
    Flotte farver og en smuk kant.

    SvarSlet
  19. Det er et utroligt smukt sjal

    SvarSlet
  20. Hvor ER det sjal bare SMUKT ! :o)

    SvarSlet
  21. Det er dog et helt fantastisk stykke arbejde. Farverne - mønstrene- borten- og det jævne strik. Jeg bøjer mig i støvet og nyder altid dine indlæg med både noget til øjet og til hovedet.

    SvarSlet
  22. Det er helt vildt som I to kan strikke smukt og jævnt og helt utroligt, at I også nærmest har samme strikkefasthed :-) Det er blevet et meget, meget smukt sjal og det klæder det med den mørke bort. Det må være dejligt sådan nærmest at kunne måle præcist, hvad du har lært om sjaler de seneste år :-)

    SvarSlet
  23. Rigtig flot sjal, skønt mønster.
    Hvor køber du dette garn?

    SvarSlet
  24. Sikken finish - Fantastisk flot arbejde i begge leverer.

    SvarSlet
  25. Hold da op hvor er det sjal blevet flot Bodil. Jeg synes alle dine andre sjaler er rigtig flotte, men denne kant synes jeg bare klæder sjalet så flot. Er faktisk helt sikker på det er lige det sjal, jeg vil strikke når jeg har været på kursus i Randers til september. Så nu er mønsteret bestilt.
    Hilsen Dorte

    SvarSlet
  26. Det er bare et rigtig flot sjal, hold da op, flot gået.

    SvarSlet
  27. Det er bare et rigtig flot sjal, hold da op, flot gået.

    SvarSlet
  28. Det er bare et rigtig flot sjal, hold da op, flot gået.

    SvarSlet
  29. Ih hvor er det dog blevet et smukt sjal...fantastisk flot Bodil. Tak for snak og inspiration i Tind fredag d 8.8.Jeg har hæklet adskillige Boshi huer siden, rigtig godt til restekassen. mvh Hanne

    SvarSlet