tirsdag den 27. august 2013

Et strikkeprojekt færdiggjort

Her til morgen kom ånden over mig, og No. 23 af Helga Isager blev hevet frem af kurven. Jeg manglede blot at strikke halskanten, så det var ikke så svært.
Den blev påbegyndt i efteråret efter hjemkomsten fra Skals. Helga havde den med, og jeg syntes, den var rigtig fin til mig.
Jeg har strikket den i hør/bomuld fra Isager og silkmohair, oprindelig skulle det være viscolin, men jeg havde det andet på lager.
Den afviger fra opskriften på flere punkter. Den er strikket frem og tilbage i vrang, men jeg valgte den dovne metode at strikke den rundt i ret og så måske ...... kunne vende den anden side ud. Efter sammenstrikning med ærmerne skulle det så være retstrik.
Men sådan gik det selvfølgelig ikke, der er alt for stor forskel at strikke rundt og at strikke frem og tilbage. Altså blev det retstrikning hele vejen igennem og så med det lille v i vrang ved halsen.

Jeg lavede også halskanten til en rullekant, og det er jeg ganske tilfreds med.
Det er en fin bluse her til efteråret, sammenstrikningen af hør og bomuld i blandet en silkmohair fungerer fint, og den forekommer let.

På Gammelbro strikkecamp stod jeg en overgang i telt med Lisbeth fra Gotgarn, og jeg kunne ikke stå for den gotlandske pelsuld i den tynde udgave. Jeg købte 8 bundter i dejlige farver, så må vi se, hvad der kommer ud af det?

Under trappen er der trængsel i disse dage. Jeg har lånt giner til udstillingen på Hammel bibliotek. Jeg er blevet bedt om at udstille mit mønsterstrik i september måned, og på biblioteket de har næsten kun montre. Men selvfølgelig skal strik have en gine.

Jeg har solgt mange af mine tidligere ting, og det har jeg fortrudt. Så nu er jeg ved at få mange at sjalerne strikket op igen. Min strikkepige nr. 1 har lige afleveret dette sjal og fået et andet kit med sig hjem. Ja, gæt hvem hun er? 

10 kommentarer:

  1. Lækkert strik og garn, og der er simpelthen kun een som kan være No 1, hun må vist også snart være fødselsdags "barn"?

    SvarSlet
  2. Jeg tænker at din strikkepige er din mor :-)
    Lækker trøje uanset om den er efter opskrift eller en afviger .

    SvarSlet
  3. Din mor andre kan det ikke være Vh Lykke

    SvarSlet
  4. Jeg vil tro at strikkepigen er din mor. Hun er jo rigtig dygtig til mønsterstrik. Det bliver helt sikkert en fin udstilling med alle de smukke ting du strikker.

    SvarSlet
  5. Jeg vil tro at strikkepigen er din mor. Hun er jo rigtig dygtig til mønsterstrik. Det bliver helt sikkert en fin udstilling med alle de smukke ting du strikker.

    SvarSlet
  6. Jeg tilslutter mig koret, der gætter på din mor. Hun er da virkelig fantastisk !
    Og det er en rigtig sød trøje du har fået færdig.
    Spændende hvad det gotlandske pelsuld bliver omsat til :o)

    SvarSlet
  7. Jeg vil tage et besøg på Hammel bibliotek i september måned:-) Det er iøvrigt mit stambibliotek, og jeg synes der er udstillet mange fine kunsthåndværker gennem tiden:-)

    SvarSlet
  8. Jeg hepper også på din mor, hun har jo været behjælpelig tidligere og er så dygtig.
    Trøjen er skøn. Den gotlandske pelsuld er bare så lækker, jeg er vild med det garn.

    SvarSlet
  9. Skønt at have en mor der i så høj en alder kan fremtrylle så smukke sjaler, for selvfølgelig kan det kun være din mor der er strikkepige nr. 1

    SvarSlet
  10. Jeg er ny på din blog, så hvem din strikkepige nr. 1 er, tør jeg slet ikke gætte på… Til gengæld vil jeg mægtigt gerne vide om, det er muligt at købe mønstret til dette sjal, da jeg synes, det er ualmindeligt smukt <3
    Ja, det er alle dine ting, men dette er jeg helt forelsket i :-)
    Mvh
    Sille

    SvarSlet