tirsdag den 21. april 2015

Færøerne - en begivenhedsrig uge

Det har været en meget begivenhedsrig uge. Mandag d. 13. april sad en stor flok i Kastrup og ventede på at flyet skulle lette til Færøerne kl. 13. Så blev afgang udsat til kl. 18 pga for megen vind. Kl. 19 kom vi afsted, men kredsede 5 kvarter over Vagar uden at kunne lande, og så fløj vi til Bergen. Her fik vi brændstof på og satte igen kursen mod Vagar, hvor vi så landede kl. 2. kl. 3.30 lå¨vi i vores senge på hotellet. Sikken start!

Hotel Færøerne er et smukt hotel, som er bygget med behørig hensyn til naturen af Friis og Moltke. Det er restaureret i de seneste år. Vi gik ned i byen - en tur på ca. 15 min. På vejen op til hotellet fik vi både varmen og røde kinder. Det blæste stadig en del og vejret skiftede hvert femte minut - snart regn, snart sol.

Tirsdagen blev brugt i Torshavn. Det er en overskuelig lille by på 18.000 indbyggere, og her ses Tinganes med havnen i baggrunden.

Vejret var til varmt og vandtæt tøj, men det var vi jo forberedt på.
 Nordens Hus måtte vi bestemt besøge, og det er virkelig nordisk. Alle lande har bidraget med materialer til huset. Der foregår mange spændende arrangementer i huset, da vi besøgte det, var der symfonikoncert for børn.

Tirsdag aften spiste vi vores første middag sammen. Vi skulle ellers have været samlet mandag aften, men kun 5 personer kom rettidigt frem.
 Onsdag havde vi en udflugt til Kirkeby. Vi så Magnus katedralen, Olavkirken og i kongsgården mødte en kone op med meget kort varsel og fortalte om stedet. Familien Patursson har boet på stedet i 18 generationer, og det var fru Patursson som meget levende satte os ind i historien. Hun skulle senere til strikkefestival, så hende mødte vi flere gange.
Trondur Patursson er også fra den familie.
Kl 15 kom bussen og hentede os og vi kørte til Fuglefjord. En smuk by med 1800 indbyggere, som ligger i en lille fjord, og her skulle vi tilbringe de næste 3 dage.

Vi blev modtaget i medborgerhuset, hvor festivalen havde til huse og disse to damer, Jastrid og Eileen havde vi mest med at gøre, men de er 4 i arrangementsgruppen, og de havde lagt et fantastisk arbejde i strikkefestivalen.
Vore værter kom og hentede os og vi blev kørt til huset, så det fælles ophørte hermed, og vi havde forskellige oplevelser, men vi så naturligvis hinanden i løbet af de tre dage.
Der var rigtig mange workshops slået op, og de foregik privat rundt om i hjemmene. Som oftest var der ingen hjemme, folk var på arbejde, men vi kunne bruge husets faciliteter. I Fuglefjord låser man ikke dørene, vores værter kunne ikke finde nøglen til vores afdeling, den kom senere frem, men det var så nemt uden.
I Færøerne er der en enestående tradition for strikkeklubber, og det er ofte livslange kontakter, man får der. Deltagerne laver som oftest også andre aktiviteter sammen, hvor også mændene er med. Man kan deltage i flere strikkeklubber, og således have grupper med forskelligt indhold.
De fleste af os planlagde udflugter, så vi så andet end Fuglefjord. Esben og jeg tog om fredagen til Klaksvik, 18 km fra Fuglefjord. Det er fiskeindustribyen, men den har også kulturelle seværdigheder.
Christianskirken er en af dem. Altertavlen er malet af Joakim Skovgaard. Fantastisk smuk kirke.
Vi tog en lille minibus videre nordpå op til Vidareidi, som er den nordligste bygd på Færøerne. Vi kørte med Jakob - en lokal chauffør - og han viste os rundt, fortale og kørte en lille omvej, hvis vi skulle se noget særligt. Han var fantastisk og ofte var der kun os i bussen, så bedre guide kunne vi ikke få.
I det hele taget er den færøske gæstfrihed enestående. Man kommer straks i snak med nogen, og mange af værterne, som havde tiden til det, kørte de danske deltagere rundt på øerne og viste smukke steder frem.
Vidareidi har en meget smuk beliggenhed, og vandet fører lige ud i det store Atlanterhav.

Huset er præstens bolig og den legendariske Barbara har sit forbillede i en tidligere præstekone, Beinta her på stedet.

Festivalen havde rigtig mange tilbud og den sluttede med et brag af en gallafest, hvor alle sejl blev sat til. Der var mandskor, modeopvisning, sang, show og sluttelig den færøske kædedans, som vi alle havde set frem til.
Man kan se billeder på facebook, der er lagt rigtig mange billeder ind.
Jeg har slet ikke nævnt maden, den var en helt kapitel for sig - alle dage på festivalen blev vi bespist af en færøsk kok, som har restaurant Flora i Reykjavik . Det var nordisk, det var velsmagende og der var mange spændende nye smagssammensætninger.

Søndag morgen meget tidligt forlod vi Fuglefjord og kørte mod lufthavnen i strålende morgensol.
Vi har haft en fantastisk oplevelse, og vi er slet ikke færdige med de små øer i Atlanterhavet. De har så meget at byde på, og især deres gæstfrihed er helt unik.
Men jeg tror helt sikkert, at dette arrangement gentages næste år, så mange flere kan få chancen for at opleve det, vi har gjort
Tak til Fuglefjord!
Men begivenhederne var for mit vedkommende slet ikke slut. Da vi landede i Kastrup, fik vi en sms om at vores datter var ved at gå i fødsel, der var ellers 14 dage til.
Inden dagen var omme, kom den dejligste dreng til verden, og jeg blev naturligvis i København et par dage ekstra.
Så fin og perfekt - et under hver gang.

1. Fantastisk smukke fotos fra Færøerne... sikke en tur. Der er vist mange oplevelser, der skal langtidsnydes....
    Men livets under; et nyt lille menneske overgår alt. Sikke en skøn guldklump at komme hjem til.

2. Ja, sikken et lille mirakel at komme hjem til, Bodil - tillykke, tillykke :-) Hvor er han dejlig det lille pus :-)
    Og tak for en dejlig stemningsfuld rundtur - vi der sidder her bag skærmen og vansmægter - lever højt på sådan en beretning :-) Jeg har aldrig været på Færøerne, men hver gang jeg taler med nogen der har været der, fremhæver de altid gæstfriheden som noget ganske særligt :-) Det må også være dejligt for dem at få besøg - de er jo ikke så mange ;-) Maden har jeg hørt fæle historier om, så der slap i nok for de mest mærkelige lokale specialiteter ;-)

3. Og tak til dig for de smukke fotos fra Færøerne. Der er så smukt deroppe. Jeg var der i 1972, og naturen har i hvert fald ikke ændret sig.
    Og kæmpe til lykke med den lille ny. Sikke da en gave at komme hjem til.

4. Lyder som en helt fantastisk tur. Smukke billeder. Og tillykke med den lille ny.

5. Sikke en hjemkomst - tillykke med den lille ny i familien, hvor er han fin :-)
    Og hvor får jeg da bare lyst til at besøge Færøerne...tak for smukke billeder og rundvisning deroppe...en fantastisk tur I har haft. Og sikke en gæstfrihed!!!

6. Tak for rundvisningen - og hvor har i bare haft en spændende tur :) eneste trøst er at der ser ud til at komme strikkefestival deroppe igen :). Og tillykke med det lille nye barnebarn. Det må vist siges at være helt perfekt timet. Meget fint bollede af jer :)

7. Flott innlegg med nydelige fotos. Jeg var også på strikkefestival i Fuglafjørdur og håper de lager flere festivaler.