mandag den 1. august 2011

En designjakke

Anette Starckner fra Ry udstillede til Fiberfesten d. 19. marts. Hun syr  jakker, huer og anden beklædning af filtet uld. Jeg bestilte en jakke hos hende, og den var klar i juni måned.
Anette beskriver sin proces således:
Mine jakker syer jeg i uld- og naturmaterialer med silke, bånd og pels som skaber kontrast, mixed i eget design. Forskellige uldstoffer og farvenuancer sættes sammen i en anderledes helhed.
Jeg går ud fra et grundmønster og jakkens udtryk opstår undervejs i processen, kun få detaljer er planlagt på forhånd. Jakken kan hænge på ginen til skue et stykke tid inden den sidste detalje fuldender kompositionen.
At sætte det uventede sammen giver et særpræg.
Enhver jakke er unik og der findes kun éen.

Jakken er lukket med et stort spænde fæstnet i skind.


Bemærk den skrå krave - en flot detajle.
Anette udstiller igen til fiberfest 2012 d. 10 marts

Jeg har strikket en lille babyvest efter den gamle opskrift, som har været brugt i generationer. Jeg har brugt det lækreste af alle bomuldsgarner, pimabomuld (den økologiske udgave). Den vordende mor vil bruge den som vest,så den skal også være lun. Derfor har jeg strikket en tynd (1600 m pr 100 g) merinotråd med. Vesten er strikket på p3, og der er brugt 40 g + følgetråd.
 Resultatet er den lækreste, bløde og lune lille vest til baby.

6 kommentarer:

  1. Hvilken skøn jakke hun har kreeret - det er dejligt og meget specielt at have et beklædningsstykke ingen andre har - en unika.

    Også en sød lille babyvest i dejlige materialer - den model går aldrig af mode, tror jeg strikkede den til min søn for 32 år siden....

    Har lige læst om Cykelferien - ser skøn ud med mange dejlige oplevelser undervejs - man ser det hele lidt langsommere og mere intens når man er på cykel.

    kh Jane

    SvarSlet
  2. hej
    sikke en fed jakke, sat sammen af mange forskelige spænde ting.

    denne babyves er da bare for lækker, er sikker på at din lille baby vil blive en smæk lækker babye i den.

    SvarSlet
  3. Så utrolig lekker jakke. Så morsomt å få designet noe helt spesielt til seg seg. Jeg tror at man setter mer pris på den slags når man selv er skapende og kreativ, da man vet hvor mye arbeid som ligger bak.

    SvarSlet
  4. Det er dog en raffineret jakke - og helt sin egen - detaljen med skindlapperne og spænde er supersmart :-)

    De små undertrøje/veste gør mig altid lidt nostalgisk, jeg strikkede adskillige til mine drenge i det blødeste lammeuld - den model kommer vist til at holde de næste 100 år med :-)

    SvarSlet
  5. Sikke da en fantastisk og unik jakke. Ja, og den lille vest . Sådan nogle brugte jeg også til mine piger for mere end 25 år siden.

    SvarSlet
  6. Sikke en smuk jakke.Anette havde nogle virkelig fristende ting med i Ry så det kan kun blive spændende at se hvad hun har med igen. Jeg skyndte mig lige at notere næste års dato for Fiberfest. Det var en super god dag som jeg med garanti kan lokke veninderne med til igen.

    SvarSlet