mandag den 4. januar 2010

Mexico - et farveorgie


Turen til Mexico har været spændende på alle måder, men da denne blog ikke er en rejseblog, skal jeg holde mig til kunsthåndværket.
Det var svært at købe sig fattig, da alt var så rørende billigt, men kuffertkapacitet satte en begrænsning på det vi kunne tage med hjem og det var sikkert godt nok.
Disse broderede tæpper er fra et maya-marked i byen San Cristobal de Las Casas i bjergene i det sydlige Mexico. Der var en 1/3 indianere i staten, og de solgte deres ting på byens marked eller fra en butik, som blev drevet af et kooperativ, og her var kvalitet og pris højere.


En af striktingene på markedet. Det var desværre akrylgarn, kun de tykkere sweatere var strikket i uld. Garn så jeg ikke meget af, kun da vi kom til Mexico City lykkedes det at opdrive en garnforretning, og den lå et det dyre kvarter og havde amerikansk garn og opskrifter til meget høje priser, så det var ikke så spændende, når vi nu var i Mexico


Vævede tørklæder og tæpper i strålende farver, så vi rigtig meget af.

Dette er knyttede bånd og perleting.

Disse tæpper er broderet på symaskine.
Som I kan tænke, måtte hænderne holdes stramt i lommerne for ikke at forgribe sig på alt for meget, men noget fik jeg da med hjem.



1 kommentar:

  1. Så nydelige fargerike ting.Jeg hadde blitt helt vill med alle de sjalene og de andre flotte tingene.:))

    SvarSlet